Φίλε Αντώνη, έχω στην κατοχή μου εδώ και 4 περίπου χρόνια τρία καλάμια της Daiwa, δύο τεμαχίων που συνεργάζονται με multipliers. Φυσικά και υπάρχουν και καλύτερα, φυσικά και πιο εξειδικευμένα (και εννοείται ακριβότερα) καλάμια, αλλά αυτά δεν είναι ούτε Penn, ούτε και Shimano. Αν ρίξεις μια ματιά στο εξωτερικό θα δεις ότι η Shimano είναι δεύτερη και καταϊδρωμένη. Όχι ότι δεν έχει κορυφαία προϊόντα, αλλά πως να το κάνουμε καθείς στο είδος του... Η Shimano έχει μεγάλη τεχνογνωσία σε μηχανισμούς για ποδήλατα και το αλιευτικό μέρος είναι ένας ακόμα τομέας που καλύπτει, αλλά το βασικό της πεδίο δεν είναι τα αλιευτικά είδη. H Daiwa όμως καλύπτει όλο το φάσμα του αλιευτικού εξοπλισμού και έχει δεκάδες μοντέλα σε καλάμια και μηχανισμούς, από spinning έως multipliers για ψάρεμα over rough ground (κοινώς μέσα σε ¨νταμάρια") και από surf έως jigging, από carp (big pit-free spool) έως fly (centerpins). Στο εξωτερικό το μεγαλύτερο μερίδιο ανήκει στη Daiwa και αυτό δεν είναι τυχαίο, όταν μιλάμε για Πρωταθλήματα με τεράστια έπαθλα (largemouth bass tournaments πχ) και μεγάλο κονταροχτύπημα των κατασκευαστών.
Στο δια ταύτα τώρα. ΄Εχω μηχανισμό της Shimano με ένα ρουλεμάν μόνο, εδώ και 12 χρόνια και εκτός των βασικών λαδωμάτων (όπερ σημαίνει μόνο στον κεντρικό άξονα, ούτε άνοιγμα ούτε τίποτα) δεν του έχω κάνει κανένα άλλο χατήρι. Σκυλί μαύρο. Έχω όμως και ένα γέρικο Emblem της Daiwa που πριν τον ψαρέψω τον χαζεύω ακόμα σαν να έχει μόλις βγει από το κουτί του. Τέλειο εργαλείο. Τα τελευταία χρόνια με τις μετακομίσεις των κατασκευαστικών δραστηριοτήτων -συναρμολόγηση- των εταιρειών στην Κίνα (ή την Μαλαισία σε άλλες περιπτώσεις), οι αλλαγές είναι φανερές, τουλάχιστον στο φινίρισμα, αλλά και αν το έχεις μεράκι να σκαλίζεις και εσωτερικά των μηχανισμών. Οι αλλαγές αυτές έχουν φανερό αντίκτυπο (θετικό φυσικά) στην τιμή, κάνοντας τα μηχανάκια πιο προσιτά, αλλά το "κάθε πέρσι και καλύτερα" επιβεβαιώνεται και πάλι. Αν έχεις πιάσει στα χέρια σου ένα παλιό Ultegra και ένα νέο (αυτό που οι Ιάπωνες ονομάζουν SpinJoy) τότε θα καταλάβεις τη διαφορά... Δυστυχώς αλλάζουν οι εποχές... (βαθύς αναστεναγμός). Και αυτό εννοείται ότι ισχύει και για τα καλάμια. Αν και η ποιότητα των υλικών συνεχώς βελτιώνεται, η ανταγωνιστικότητα και η προσέλκυση μεγαλύτερου κοινού μέσω δελεαστικών τιμών, οδηγεί σε κατώτερα ποιοτικά αποτελέσματα.
Από τι εξαρτάται αν θα πάρεις Shimano, Daiwa, Ultramarine, Veret ή Triana (δε βάζω στο ίδιο τσουβάλι Ζziplex, Century κτλ. γιατί το πράγμα ξεφεύγει πια από το πλήρως βιομηχανοποιημένο και ειδικά στην περίπτωση των πρώτων από τα δύο, έχουμε να κάνουμε με εργαλεία για κάθε χρήση, κάθε καταπόνηση, κάθε κακουχία, κάθε... απόλαυση, αλλά και άλλη κατηγορία τιμών). Το θέμα είναι τι θέλεις να αγοράσεις, τι χρήμα θέλεις να διαθέσεις, τι καλάμι ζητάς (ψαρευτικό δηλαδή μαλακό ή με μαλακή μύτη όπως πχ τα Ultramarine ή σκληρό και προορισμένο για να κοντράρει ένα γεμάτο 7άρι -βοριά νοτιά δεν έχει σημασία-), γνωρίζεις τεχνικές ρίψης, θα το χρησιμοποιήσεις και για προπόνηση σε ρίψεις, σε ενδιαφέρει το μήκος μεταφοράς ή όχι και ένα σωρό άλλα ψιψιψίνια... Τα Daiwa είναι πολύ καλά εργαλεία και θα σου κάνουν συντροφιά για πολλά χρόνια. Αν θέλεις καθαρό surf, δηλαδή ψάχνεις για δίσπαστο 4-8 Oz, νομίζω πως τα Sandstorm είναι καθαρά "εισαγωγικό" μοντέλο και αν και δεν έχω ψάξει τον καινούριο κατάλογο, οπότε δεν ξέρω τι υπάρχει, τι μετονομάστηκε, τι καταργήθηκε, αν ψαρεύεις multipliers μια πολύ καλή λύση είναι το TDSS ή το STXS (κατά κόσμον Supercast) και αν θέλεις κάτι πιο δυνατό τότε TDXS ή TNXS (θέλει πολλά "καρύδια" όμως για να το ψαρεύεις, γιατί είναι κούτσουρο). Οι αντίστοιχες fixed spool εκδόσεις είναι φανερά πιο χοντροκομμένες (έχουν και άλλο taper) και βαρύτερες. Σου ξαναλέω, δεν έχω πείρα από τα τελευταία μοντέλα, αλλά τα παλιότερα που δουλεύω είναι όπως στα περιέγραψα. Τώρα, νομίζω πως η επίσημη αντιπροσωπεία της Daiwa φέρνει λίγα από αυτά τα μοντέλα, γιατί θεωρεί -κακώς βέβαια- πως το αντίστοιχο κοινό είναι επίσης περιορισμένο, αλλά οι τιμές είναι αρκετά καλές (γύρω στα 250 Ευρώ για τα πιο ακριβά εργαλεία, εξαιρουμένου του TNXS που αν θυμάμαι καλά πιάνει γύρω στα 600) για αυτό που προσφέρουν.
Δεν ξέρω αν σε μπέρδεψα ή σε διαφώτισα τελικά. Βασικά πρέπει να σκεφτείς καλά τι ζητάς, έπειτα να κάνεις έρευνα αγοράς (οι σωστοί έμποροι του εξωτερικού, στέλνουν με καμιά 25αριά λίρες στην Ελλάδα, αλλά μην παραξενευτείς αν ακούσεις κανένα 60άρι, γιατί μας έχουν λίγο για μπανανία, αφού κάποιοι έχουν χωρίσει την Ευρώπη σε ζώνες και μας έχουν κατατάξει μαζί με τους Λιθουανούς, τους Ρουμάνους κτλ, κτλ..., φορτώνοντας τα πιο σκληρά ταχυδρομικά έξοδα, ενώ στη Σερβία ή την Ιταλία στέλνουν με τα μισά ή και λιγότερα). Αν ζητάς εργαλείο για ψάρεμα, αλλά σε τρώει η χούφτα σου και για ρίψεις, μην στο σκεφτείς, πάρε ένα εργαλείο και καλό... δηλαδή Zziplex γιατί θα ψάξεις πολύ και στο τέλος εκεί θα καταλήξεις, αφού θα έχεις όμως σπαταλήσει την αξία του διπλά και τριπλά σε άλλα που δε σε ικανοποίησαν.
Όλα αυτά είναι προσωπικές μου εκτιμήσεις και αν με ρωτήσεις τι καλάμι μου αρέσει να ψαρεύω στη θάλασσα θα σου πω ένα καλό carp, γιατί τις περισσότερες φορές δε χρησιμοποιώ βαρίδια άνω των 120 γραμμαρίων και γουστάρω πάρα, μα πάρα πολύ να καταλαβαίνω κάθε λεπτό της μάχης με το ψάρι.
Τα Daiwa μου όμως δεν τα πουλάω, δεν τα συγκρίνω, δεν τα υποτιμώ, γιατί μου έχουν κάνει πολύ καλή και τίμια (αξιόπιστη) συντροφιά, έχουν παλέψει με κύματα και σωρούς από φύκια, ρεύματα και ψάρια και με έχουν βγάλει ασπροπρόσωπο. Προσπάθησα όμως να σε κατευθύνω πολύ αντικειμενικά έστω και αν είμαι κάτοχος τέτοιων καλαμιών. Σκέψου και αποφάσισε με καθαρό μυαλό, για να μην το μετανιώσεις μετά. Σου εύχομαι να επιλέξεις το καλύτερο για σένα.
Ιπποκράτης